16 Haziran 2011 Perşembe

HİCAZ DEMİRYOLU

Hicaz Demiryolu projesi Ulu Hakan Sultan Abdülhamid'in en büyük hayali idi. Kutsal topraklara giden hacıların, çöl yollarında aylarca süren yolculuklarının kolaylaşması ve hacıların daha güvenli bir şekilde hacca gidip gelebilmesi amacıyla yapılmıştır. Ayrıca Osmanlının bu bölgelerdeki denetiminin sağlanması, bölgeye gidecek askerlerin ulaşımının kolaylaşması ve bu bölgenin ekonomik gücünün yükseltilmesi öncelikli hedeflerdir.
 HİCAZ DEMİRYOLU YAZILI ORJİNAL OSMANLICA LEVHA
Hicaz demiryolu’nun yapımı için başta Sultan Abdülhamit Han 2.5 milyon altın olmak üzere, devletin sivil ve askeri memurları, aylıklarının %10’unu bağış olarak vermişlerdir. Bu iş için halktan kurban derisi toplanmış, posta pulları ve madalyalar bastırılmıştır. Bütün dünya müslümanları büyük maddi bağışlarda bulunmuşlardır. İslâm dünyasınca yapılan bu yardımlar, “Hicaz Şimendifer Hattı İanesi”nde toplanmıştır.
 
Yapımına 1900 yılında başlanan ve toplam uzunluğu 1464 km olan bu yolun 1300 km’lik Şam-Medine arasına öncelik verilmiştir. Hicaz demiryolu inşaatında çalışan işçilerle teknik elemanlar yalnızca müslümanlardan seçilmişti. Ayrıca ray ve benzeri malzemeler İstanbul tersanelerinde üretilmiş, traversler ise Toros ve Amanos dağlarındaki ağaçlardan yapılmıştır.
 KİSVE BÖLGESİNDE ÇALIŞAN DEMİRYOLU İŞÇİLERİ VE ASKERLER
Issız, çorak, susuz ve kumlu çöllerde iklim şartları ile mücadele eden askerlerimiz, aynı zamanda demiryolu yapılmasına karşı çıkan ve engellemeye çalışan eşkıya ile mücadele etmiş ve bu uğurda pek çok şehit vermişlerdi.
Bütün bu zorluklara, meşakkate  karşı mücadele eden askerlerimizi ve demiryolunda çalışan işçilerimizi ayakta tutan güç, böyle kutsal ve manevî yönü büyük olan bir işte görev almanın verdiği moral ve Hz. Muhammed (s.a.s) sevgisi idi.
 ŞAM (DAMASCUS) İSTASYONU


KİSVE İSTASYONU


TEBUK İSTASYONU


AL MUAZZAM TREN İSTASYONUN AÇILIŞI


YARMUK KÖPRÜSÜ


MEDAİN SALEH İSTASYONU


AL ULA TREN İSTASYONU


CESİM KÖPRÜSÜ


HAFİRAH İSTASYONU


Hicaz Demiryolunda 1903 yılında Amman’a, 1904 yılında Maan’a, 1905 yılında Hayfa’ya, 1906 yılında Medayin Salih’e ve 1908 yılında Medine İstasyonuna ulaştı.
II. Abdülhamid Han, demiryolu hattı mukaddes belde Medine’ye ulaşınca, Resulullah’ın rûhaniyeti gürültüden rahatsız olmasın diye raylara keçe döşenmesini istemiştir. İşte ecdadımızın peygamber sevgisini gösteren bir güzel örnek daha. Allah onlardan razı olsun.
 MEDİNE İSTASYONU
Hicaz Demiryolu hattı 27 Ağustos 1908 tarihinde Şam’dan ilk trenin hareketi ile açılmıştır.
Açılışından 8 yıl sonra, 1916’da demiryolu hatları İngiliz casusu Lawrance’in örgütlediği Araplar tarafından kısmen tahrip edilmiştir. Ayrıca I. Dünya Savaşı’nda da tahribata uğramıştır.
Bugün halen, Medine İstasyonu, Amberiye Cami ile lokomotifler ve ahşap vagonlar mahzun, boynu bükük Osmanlı izleri olarak yıkılmaya ve çürümeye terk edilmiş, adeta unutturulmak istenen bir tarih gibi durmaktadır.

Günümüzde bu hattın yeniden yapılması planlanıyor. Gönül ister ki İstanbul’dan Peygamber diyarına uzanan bu gönül köprüsü bir an önce kurulsun ve mukaddes topraklar ile Türkiye arasında sıcak ilişkiler yeniden başlasın
Hicaz Demiryolu Haritası.


Hicaz Demiryolu İstasyonları
  1. Şam (Damascus) İstasyonu  0 Km.
  2. Kisve (Kiswe) İstasyonu  21 Km
  3. Ali (Deir Ali) İstasyonu  31 Km
  4. Mescid (Masjit) İstasyonu 50 Km
  5. Şebab (Jebab) İstasyonu  63 Km
  6. Habib (Khabab) İstasyonu  69 Km
  7. Muhacceh (Mahajjah) İstasyonu  78 Km
  8. Şakra (Shakra) İstasyonu  85 Km
  9. Esra (Izra) İstasyonu  91 Km
  10. Dera (Dar’a) İstasyonu  123 Km
  11. Nasip (Nassib) İstasyonu  136 Km
  12. Mafra (Mafraq) İstasyonu  162 Km 
  13. Semra (Samra) İstasyonu  185 Km
  14. Zarga (Zarga) İstasyonu  203 Km
  15. Amman İstasyonu  222 Km
  16. Jiza(Jiza) İstasyonu  260 Km
  17. Katran (Qatrana) İstasyonu  326 Km
  18. Maan İstasyonu  326 Km
  19. Kadir El Hac (Ghadir al-Hajj) İstasyonu  475 Km
  20. Batn al-Ghul İstasyonu  520 Km  
  21. Mudevver (Mudawwara) İstasyonu  572 Km
  22. Tebük (Tabuk) İstasyonu  692 Km Al-Akhdar
  23. El Akdar (Al-Akhdar) İstasyonu  760 Km
  24. Al Muazzam İstasyonu  822 Km
  25. Al Hamra İstasyonu  880 Km
  26. Medain Salih İstasyonu  955 Km
  27. Al-Ula İstasyonu  980 Km
  28. Zümrüt İstasyonu 1048 Km
  29. Hedia İstasyonu  1133 Km
  30. Ebu Namn İstasyonu 1176 Km
  31. Hafire İstasyonu  1290 Km
  32. Medine İstasyonu 1302 Km

1 yorum:

  1. S.A.
    Ulu hakan Abdülhamit handan Allah razı olsun.O dönemde hicaz demiryolunu yapmak büyük bir başarı öyküsü.Hele Peygamberimiz rahatsız olmasın diye raylara kece döşetmesi müthiş bir şey.

    YanıtlaSil