Hicaz Demiryolu projesi Ulu Hakan Sultan Abdülhamid'in en büyük hayali idi. Kutsal topraklara giden hacıların, çöl yollarında aylarca süren yolculuklarının kolaylaşması ve hacıların daha güvenli bir şekilde hacca gidip gelebilmesi amacıyla yapılmıştır. Ayrıca Osmanlının bu bölgelerdeki denetiminin sağlanması, bölgeye gidecek askerlerin ulaşımının kolaylaşması ve bu bölgenin ekonomik gücünün yükseltilmesi öncelikli hedeflerdir.
Hicaz demiryolu’nun yapımı için başta Sultan Abdülhamit Han 2.5 milyon altın olmak üzere, devletin sivil ve askeri memurları, aylıklarının %10’unu bağış olarak vermişlerdir. Bu iş için halktan kurban derisi toplanmış, posta pulları ve madalyalar bastırılmıştır. Bütün dünya müslümanları büyük maddi bağışlarda bulunmuşlardır. İslâm dünyasınca yapılan bu yardımlar, “Hicaz Şimendifer Hattı İanesi”nde toplanmıştır.
Yapımına 1900 yılında başlanan ve toplam uzunluğu 1464 km olan bu yolun 1300 km’lik Şam-Medine arasına öncelik verilmiştir. Hicaz demiryolu inşaatında çalışan işçilerle teknik elemanlar yalnızca müslümanlardan seçilmişti. Ayrıca ray ve benzeri malzemeler İstanbul tersanelerinde üretilmiş, traversler ise Toros ve Amanos dağlarındaki ağaçlardan yapılmıştır.
Issız, çorak, susuz ve kumlu çöllerde iklim şartları ile mücadele eden askerlerimiz, aynı zamanda demiryolu yapılmasına karşı çıkan ve engellemeye çalışan eşkıya ile mücadele etmiş ve bu uğurda pek çok şehit vermişlerdi.
Bütün bu zorluklara, meşakkate karşı mücadele eden askerlerimizi ve demiryolunda çalışan işçilerimizi ayakta tutan güç, böyle kutsal ve manevî yönü büyük olan bir işte görev almanın verdiği moral ve Hz. Muhammed (s.a.s) sevgisi idi.
ŞAM (DAMASCUS) İSTASYONU
KİSVE İSTASYONU
TEBUK İSTASYONU
AL MUAZZAM TREN İSTASYONUN AÇILIŞI
YARMUK KÖPRÜSÜ
MEDAİN SALEH İSTASYONU
AL ULA TREN İSTASYONU
CESİM KÖPRÜSÜ
HAFİRAH İSTASYONU
KİSVE İSTASYONU
TEBUK İSTASYONU
AL MUAZZAM TREN İSTASYONUN AÇILIŞI
YARMUK KÖPRÜSÜ
MEDAİN SALEH İSTASYONU
AL ULA TREN İSTASYONU
CESİM KÖPRÜSÜ
HAFİRAH İSTASYONU
Hicaz Demiryolunda 1903 yılında Amman’a, 1904 yılında Maan’a, 1905 yılında Hayfa’ya, 1906 yılında Medayin Salih’e ve 1908 yılında Medine İstasyonuna ulaştı.
II. Abdülhamid Han, demiryolu hattı mukaddes belde Medine’ye ulaşınca, Resulullah’ın rûhaniyeti gürültüden rahatsız olmasın diye raylara keçe döşenmesini istemiştir. İşte ecdadımızın peygamber sevgisini gösteren bir güzel örnek daha. Allah onlardan razı olsun.
Hicaz Demiryolu hattı 27 Ağustos 1908 tarihinde Şam’dan ilk trenin hareketi ile açılmıştır.
Açılışından 8 yıl sonra, 1916’da demiryolu hatları İngiliz casusu Lawrance’in örgütlediği Araplar tarafından kısmen tahrip edilmiştir. Ayrıca I. Dünya Savaşı’nda da tahribata uğramıştır.
Bugün halen, Medine İstasyonu, Amberiye Cami ile lokomotifler ve ahşap vagonlar mahzun, boynu bükük Osmanlı izleri olarak yıkılmaya ve çürümeye terk edilmiş, adeta unutturulmak istenen bir tarih gibi durmaktadır.
Günümüzde bu hattın yeniden yapılması planlanıyor. Gönül ister ki İstanbul’dan Peygamber diyarına uzanan bu gönül köprüsü bir an önce kurulsun ve mukaddes topraklar ile Türkiye arasında sıcak ilişkiler yeniden başlasın
Hicaz Demiryolu İstasyonları
- Şam (Damascus) İstasyonu 0 Km.
- Kisve (Kiswe) İstasyonu 21 Km
- Ali (Deir Ali) İstasyonu 31 Km
- Mescid (Masjit) İstasyonu 50 Km
- Şebab (Jebab) İstasyonu 63 Km
- Habib (Khabab) İstasyonu 69 Km
- Muhacceh (Mahajjah) İstasyonu 78 Km
- Şakra (Shakra) İstasyonu 85 Km
- Esra (Izra) İstasyonu 91 Km
- Dera (Dar’a) İstasyonu 123 Km
- Nasip (Nassib) İstasyonu 136 Km
- Mafra (Mafraq) İstasyonu 162 Km
- Semra (Samra) İstasyonu 185 Km
- Zarga (Zarga) İstasyonu 203 Km
- Amman İstasyonu 222 Km
- Jiza(Jiza) İstasyonu 260 Km
- Katran (Qatrana) İstasyonu 326 Km
- Maan İstasyonu 326 Km
- Kadir El Hac (Ghadir al-Hajj) İstasyonu 475 Km
- Batn al-Ghul İstasyonu 520 Km
- Mudevver (Mudawwara) İstasyonu 572 Km
- Tebük (Tabuk) İstasyonu 692 Km Al-Akhdar
- El Akdar (Al-Akhdar) İstasyonu 760 Km
- Al Muazzam İstasyonu 822 Km
- Al Hamra İstasyonu 880 Km
- Medain Salih İstasyonu 955 Km
- Al-Ula İstasyonu 980 Km
- Zümrüt İstasyonu 1048 Km
- Hedia İstasyonu 1133 Km
- Ebu Namn İstasyonu 1176 Km
- Hafire İstasyonu 1290 Km
- Medine İstasyonu 1302 Km
S.A.
YanıtlaSilUlu hakan Abdülhamit handan Allah razı olsun.O dönemde hicaz demiryolunu yapmak büyük bir başarı öyküsü.Hele Peygamberimiz rahatsız olmasın diye raylara kece döşetmesi müthiş bir şey.